Den mobile oplevelse – Cykelindustrien

 

 

Den mobile oplevelse – Cykelindustrien

Som noget helt specielt, har jeg valgt at udforme en case på en aldeles velkendt firma i sports verdenen, her cykelindustrien. Der er selvfølgelig tale om CeramicSpeed. Virksomheden har over kort tid formået at skabe en eksplosion af vækst, som mange blot drømmer om. De har etableret sig som en førende drivkraft inden for special-fremstillede cykelkomponenter, hvor keramisk komponent udvikling er i højsæde.  Igennem deres webshop kan man finde velkendte produkter som; BB30, Pulley wheel systems, Cranksets mm. Alle produkter videreudviklet efter deres patenteret coating metoder og keramisk udviklings processer. 

Igennem denne case study vil jeg gennemgå betalingsprocessen på hjemmesiden, set ud fra mobilens øjne. 

Menu

Den mobile oplevelse – Cykelindustrien

Enkelt og elegant menustruktur – som virker som den skal. Der er tale om en harmonika effekt, som skubber indhold nedad som menu aktiveres. En simpel menu, der sikre at brugeren har så få valg som muligt. 

Footer

Den mobile oplevelse – Cykelindustrien

Ultra tynd footer. Det er næsten sjældent at man ser en virksomhed formå, at holde denne så small som muligt. Kontaktoplysningerne er dog ikke tilstede, hvor man skal trykke sig videre for at få denne information. 

Slider

Den mobile oplevelse – Cykelindustrien

Efter man har klikket sig ind på et produkt, bliver man mødt med den første slider. Der er flere test som viser, at en slider faktisk har en negativ påvirkning på konverteringer. I dette tilfælde er den dog så langt inde i forløbet, at det virker på positivt, da den faktisk bringer værdi i form af flere billeder af ens ønskede produkt. 

Et minus er, at en slider øger en sides loadtid og derved har en direkte påvirkning på rangering af produktsiden i Google. 

Den mobile oplevelse – Cykelindustrien

Dette produkt “Oversized pulley wheel system” har forskellige varianter. Dette kan man købe ved at trykke på de enkelte elementer. Det er dog ikke tydeligt, at denne mulighed forefindes og derfor kunne man godt ønske en mere brugervenlig tilgang til at illustrere dette. 

Man skal klikke for at få den primære CTA frem – hvilket jeg vil mene har en negativ indflydelse på konverteringsgraden. 

Indkløbskurv

Den mobile oplevelse – Cykelindustrien

Igen en meget enkelt struktur for indkøbskurven. Man ser kun det man har brug for, hvilket giver en rigtig god oplevelse, især på mobilen. Klikelementerne er nemme at få øje på og det næste skridt i betalings processen demonstreres tydeligt for de besøgende.  

Betalingsvindue - Oplysninger

Den mobile oplevelse – Cykelindustrien

Dette er ved at være en gammel tradition og et levn jeg gerne så forsvandt. Det er et ekstra skridt i betalingsprocessen, hvor man bliver præsenteret for en oversigt over ens indtastede data. 

Denne kunne meget nemt være del af foregående betalingspunkt, og derved minimere antallet af trin en køber skal igennem for at købe et af CeramicSpeed’s velkendte cykelkomponenter. 

Betalingsvalg - Kort

Den mobile oplevelse – Cykelindustrien

Igen ser vi en typisk fejl ved mange shopping-systemer. Navnlig integrationen med eksterne betalings løsninger, som ikke er responsvie. Det er et brud i den immersive oplevelse, som potentielt kan skræmme potentielle købere væk. 

Dette er som sagt et problem for mange webshop- og ikke kun CeramicSpeed. Ikke desto mindre er det en fejl der har betydning for bundlinjen.