Find de rigtige Analytics data

analytics

Skal man have succes i dagens online marked , så er man nød til at have, som det mindste, en basis kendskab til Google Analytics. At arbejde ud fra følelser og mavefornemmelser har for storchance for misbrugt tid. Derfor, når jeg får en ny forespørgsel fra en potentiel kunde, det første jeg undersøger, er om de har installeret Analytics. Det triste er desværre, at en stor del ikke har haft kendskab til det – og det er endda kunder som har bestilt en hjemmeside fra 3 parts. leverandør. Det betyder at alt den brugeradfærd som hjemmesiden har skrabet sammen over flere år – er tabt – og mit arbejde for at forbedre og påbegynde en optimismering skal drages på erfaring og ikke brugerdreven data.

I denne stilperiode, hvor jeg får Google Analytics installeret kan man selvfølgelig stadig gøre visse tiltag for at forbedre en hjemmesidens position. Såsom at tage fat på de lavest hængende frugter. Teknisk Søgemaskineoptimering er en stor del af et sites mulighed for rangering og dette kræver ingen historisk data.

Men det var et sidespring.

Jeg vil i denne artikel give mit bud på 3 af de mest anvendelige områder af Google Analytics, som din virksomhed burde undersøge. Jeg vil tage udgangspunkt i et lokalt firma i området, Thors-Design, som jeg har fået analytisk adgang til for at kunne skrive denne artikel. Thors-Design er en lokal virksomhed, der fremstiller og sælger designer borde i træ, samt andre meget unikke møbler i træ.

1. Undersøg de vigtigste data først.

Når du har en gennemgående kendskab til Analytics, så er det en rigtig god ide at skabe et overblik – så du kan spare lidt tid på din daglige gennemgang.

Dette gøres ved at oprette et brugerdefineret “Dashboard” – som er et udtryk for det data du finder mest interessant. Du kan tilføje de moduler og datakilder du gerne vil have konstant øje på. Det kunne være antallet af besøgende, top besøgende sider, søgeord og måske endda en graf af udviklingen. Der er et hav af muligheder, og det er blot at dykke ned i oprettelsen af dit nye dashboard.

Det bedste ved et Dashboard, er at du kan ændre tidshorisonten for alle dine data på en gang. Dashboards er altså et rigtig godt sted at have et overblik af din trafik, mål, konverteringer og andre metrics som du finder interessant.

2. Find ud af hvad folk søger efter på din hjemmeside

De fleste kender godt til at finde søgeord, der bringer besøgende til deres hjemmeside fra søgemaskinerne. Men har du intentioner om at gå videre med dette, så kan det være en rigtig gode ide at finde ud af, hvad dine besøgende søger efter på netop din hjemmeside.

Hvis din hjemmeside har muligheden for at søge på eksempelvis produkter, så foretag en søgning. Her vil du få en streng som du skal bruge til at opstille “site search”. En søgning på Thors-designs hjemmeside giver dette resultat: http://www.thors-design.dk/sogeresultat/SearchForm?Search=design+borde&action_Results=S%C3%B8g

Det vigtigste du skal koncentrerer dig om her, er ordet før “=” some r “Search” . Dette kan være forskelligt fra hjemmeside til hjemmeside, hvor andre har “q” eller “s”. Dette skal herefter indtastes som værende hjemmesiden “søge keyword” i analytics.

Efter dette er sat op vil du kunne spore, præcis hvad dine besøgende søger efter på din hjemmeside. I forhold til Thors-Design giver dette et indtryk af at folk gerne vil finde indhold med “design borde” men hjemmesiden har ikke en decideret side til dette på nuværende tidspunkt. Det kunne derfor være en rigtig god ide, at få en sådan side sat op for at bedre imødekomme de besøgendes ønsker.

3. Find frem til dit bedste indhold

Har du interesse i at finde frem til hvilke sider dine kunder besøger mest, eller hvor de hopper fra. Så kan du hurtigt få et overblik over dette ved at klikke på menupunktet -> Adfærd->Sider.

Denne sektion kan hjælpe dig med at identificere top indhold samt indhold der ikke virker og foretage de nødvendige justeringer for at drive dem gennem den korrekte tragt. Stien du ønsker dine besøgende skal tage, når de besøger din hjemmeside for at få den bedst mulige oplevelse.