Findes de stadig? – Non-responsive hjemmesider

am i responsive - et kig på mobiloplevelsen

Der er langt imellem dem, men de findes stadig. Hjemmesider som endnu ikke har formået at følge med tiden. Vi snakker i dag mobiloptimering og den mobile opløsning. 

For mange år siden, var det blot en hvisken i krogene, at responsive hjemmesider ville være et fremtids krav. Nutiden påpeger dog, at denne hvisken skulle tages dybt seriøst.

Tre kolde hurtige fakta:

  • 100 pct. af unge mellem 15-18 år er online mindst én gang om ugen. 98 pct. går på internettet via smartphone.
  • Fire ud af fem mellem 16 og 89 år går på internettet via mobiltelefon. Hver femte bruger internet via Smart-TV.
  • Andelen af dem, der handler på nettet, er steget fra 65 pct. i 2011 til 77 pct. i 2016.

Dataene taler for sig selv. Vi brugere vores mobiltelefoner og internettet mere end nogensinde. Hvor det før blot var et værktøj til at finde frem til information, så er det nu en ekstension af vores væsen. Vi lever og ånder i det digitale web og mobiltelefonen har sørget for, at vi konstant kan få vores fix.

Men er der hjemmesider, som stadig ikke har formået at følge med den nyeste trend? Ja, det er der desværre.

Et eksempel jeg ofte bringer på banen, når jeg snakker mobiloptimering og konverteringsoptimering er hjemmesiden “Gymnastik og ridesport”.

Gymnastik og ridesport Kort fortalt:

Virksomheden sælger rideudstyr til både hest og rytter. De forhandler bla. mærker som: Pikeur, Kentucky, Kiffer, Eskadron, RBH og mange mange flere. De har fantastiske organiske resultater, hvor jeg forventer at virksomhedens omsætning er mere end tilfredsstillende. De har altså sat sig på et marked, der efter sigende er yderst konkurrencepræget – og formået at bringe dem frem som den førende forhandler af rideudstyr.

Men vil det fortsætte?

Jeg tvivler på det. Årsagen til det er simpel – deres hjemmeside er ikke responsiv. Den er pæn på desktop og virker som den skal. Det er nemt at finde rundt og kategoriseringerne er tydeligvis nøje udtænkt. Desværre, med Google’s fokus på det mobile indeks og de kolde fakta der blev nævnt i starten af denne artikel, så tvivler jeg på, at virksomheden ser den store omsætning via. mobilen eller tablets. Det er ganske tragisk.

En opdatering af hjemmesiden med fokus på nutidens moderne mobile bruger ville give dem det ekstra skub og øge deres salg betydeligt. Det er ikke en “strech” at tænke, at deres primære målgruppe er kvinder i alle aldersgrupper med interesse for ridning. Har de en hest, så er de helt klart en åbenlys målgruppe for gymnastik og ridesport. Denne målgruppe er dog en åbenlys eksempel på, hvor meget ens tid der bruges på mobilen. Deres købevaner er nogen af de største, hvad angår online køb fra mobiltelefon.