QR-koder og mobil marketing

QR scanner, QR kode

Læs her hvorledes du kan integrere QR koder i dit nuværende marketing mix.

Hvad er en QR kode?

En QR-kode er en todimensionel streg-kode, også kaldet en matrix-kode. QR er et akronym for quick response, hvilket afspejler itentionen om at gøre QR-koder nemme og hurtige at aflæse. QR-koden kan scannes med et mobil- eller webkamera.

QR-koden er en japansk opfindelse, som oprindeligt blev udviklet til bilindustrien til at hjælpe avancerede samlerobotter med at genkende de forskellige bildele fra hinanden. Undersøgelser viser, at over 90 % af den danske befolkning kender til QR-koder.

Systemet virker ved, at man med en app (appikation) udnytter mobilens kamera til at scanne denne kode, der så kan vise tekst eller åbne en webadresse på mobilen.

QR koder som mobil marketing

En af de mange fordele  ved QR-koder er, at de giver oplevelser i et levende mobilunivers udenom lange URL’er og andre forhindringer. Koden er nem at integrere i det nuværende marketing mix. Der findes mange sites på nettet hvor man kan lave sin egen QR kode gratis i en såkaldt QR generator. Services som disse giver mulighed for at programmere sin egen QR kode med funktioner som: link til hjemmeside, e-mail meddelelser, telefonnumre, sms og mms beskeder, geografisk placeringer og kontaktinformation.

Koderne kan analyseres, og herved kan du finde ud af hvorledes du bedst når din målgruppe med QR-koder. Tracking-funktioner kan levere relevante analysedata til dine kampagner. Det kan for et eksempel være antallet af scans, scanningssted eller type af smartphone der er anvendt. På baggrund af disse informationer kan reklamematerialet gøres endnu mere effektivt.

 

Dynamiske QR-koder

Med dynamiske kodet er det muligt at ændre henvisningsadressen, når du vil og så ofte du vil. Også selv efter reklame materialet er trykt. Er der angivet en forkert webadresse, eller har URL’en ændret sig med tiden, gør det ingenting. En dynamisk kode er nemlig altid fleksibel, og derfor det bedste valg i de fleste tilfælde.

 

QR koder har vist sig at være særlig gode at bruge i kampagneøjemed. Og så er de fantakstiske til at skabe et link direkte mellem print og online medier. Det kan være svært at flytte folk fra fx en printannonce til en website. Ved at benytte QR koder kan man få folk direkte ind på den relevante kampagneside.

 

Hvis du stadig er i tvilvl om, hvad disse QR koder kan bruges til og hvordan de virker er du meget velkommen til at skrive til os på info@memo-it-mobil.dk.