Skal webshops være mobilvenlig?

Skal webshops være mobilvenlig?
Statistikken taler et tydeligt sprog. Flere og flere bruger mobilen til ikke blot at informationssøge men også handle på internettet. Mange hjemmesider har taget den mobile tilgang til sig, og fuldstændigt ændret deres originale struktur. Fokus er flyttet fra at designe til computeren over til at skabe brugervenligt indhold til mobilen. Men hvorfor ser vi stadig webshops, som ikke har taget skridtet endnu? For det første, så er der stadig mange virksomheder, hvis primære kundegruppe benytter computeren til at foretage de nødvendige køb. Ofte når købet overstiger et vis beløb, så føler vi os mere tilpas ved køb gennem computeren. B2B segmentet favoriserer desuden stadig denne købsmetode.

De virksomheder der sælger til private og er på et forbrugermarked, har dog ingen undskyldning. Det er ikke blot en fejl, det er en økonomisk spadestik i den forkerte retning.

Case:



Jeg har en datter. Hun er utrolig hesteinteresseret. Hun går til ridning sammen med sine venner og de er alle dybt fokuseret på sporten og alt hvad denne indeholder. Det betyder derfor også, til en vis grad, at jeg er interesseret i sporten. Jeg har i hvert fald en interesse for, at holde omkostningerne nede 😊

Min datters primære hjemmeside for handel med rideudstyr er gymnastikogridesport.dk. Det er en ganske tilfredsstillende hjemmeside, som har en ganske pæn kategorisering af deres produkter. Desværre så har de ikke en mobilvenlig hjemmeside. Ofte når der undersøges efter nyt udstyr til hesten, så bander og svovler hun faktisk over brugervenligheden og til tider har hun set sig nødsaget til at finde sit produkt ved en anden forhandler. Det syntes jeg er synd. Ikke fordi jeg har nogen form for affiliation med virksomheden, men at det sker på baggrund af de muligheder jeg faktisk ser for gymnastikogridesport. Jeg er ikke et øjeblik i tvivl om, at de fleste der besøger deres hjemmeside for at købe rideudstyr, faktisk først har haft mobilen i hånden. Salgspotentialet er stor og jeg kan kun gisne om, hvor stor en omsætning de potentielt mister på baggrund af denne fejl.

Det er dog blot en ud af mange cases som jeg kunne bringe på banen.

Sælger du til private på forbrugermarkedet og er din primære platform for salg stadig ikke optimeret mod de nye købere, så er det om at få foretaget de nødvendige ændringer i en fart. Især med tanke om, at Google i det nye år skifter 100% over til det mobile index. Rangeringer og salg vil derfor med garanti falde, hvis din hjemmeside ikke imødekommer de mobile brugere.